בשנים האחרונות חלו התפתחויות רבות בכל הנוגע לניהול ומנהיגות.
האימון העסקי נולד בכדי לתת מענה לבעיות הקשורות להקמת עסק חדש, ניהול צוות, הנעת תהליכים ובעיקר בכדי להשיג ביצועים טובים יותר מכל דרגי החברה.
למי מיועד אימון עסקי?
למנכ"לים של חברות קטנות וגדולות, למנהלי צוותים בתוך הארגון, לאנשים המבקשים להקים עסק, לשכירים המעוניינים להפוך לעצמאיים וליזמים עסקיים המעוניינים להוציא את תוכניותיהם מהכוח אל הפועל.
אימון עסקי כולל בתוכו אימון אישי והוא תהליך קצר תווך ששם אל מול עיניו תוצאות בשטח. הוא בנוי על יצירת מערכת ערכים הבונה אופק עסקי, ממשיך דרך הקניית כישורי מנהיגות, פיתוח חכם של צוותים, הקניית כלים לניהול אסטרטגי, למידת אופנים נכונים לקבלת החלטות, עובד על תנאים ליצירת שינויים פנים ארגוניים, יצירת בסיס תקשורתי איתן עם העובדים ויכולות בקרה משופרות.
קיימים מספר סוגים של אימון עסקי:
- אימון למנהלים מתחילים המבקשים לפתח מיומנויות ניהול בריאות ומקדמות.
- אימון ליצירת חזון עסקי שמאפשר לראות את מטרות העסק בבהירות רבה.
- אימון לתקשורת בינאישית שמאפשרת הנעת תהליכים ושמירה על אווירה טובה אצל העובדים.
- אימון ליציאה ממשברים כלכליים ועוד.
אימון עסקי מכיל בתוכו שישה מודלים המתייחסים למוטיבציה, שיפור התקשורת, וייעול התפוקות בעסק והוא שונה במהותו מייעוץ עסקי.
ניתן לומר כי אימון עסקי הוא אימון אישי לכל דבר, במובן זה שהוא מדבר על הקניית כלים המאפשרים לכל מנהל, לעצב את דרכי פעולתו, מחדש ולתמיד- ליצור השקפה ניהולית חדשה.
מנהלים העוברים תהליכי אימון עסקי, מתאמנים על שינוי כובעים תמידי, הכוונה היא שהמנהל יוכל לעבור מתפקיד הדורש ציות , למי שיודע לעורר בעובדיו מוטיבציה באמצעות יצירת חזון, דרך ניהול דמוקרטי המחפש הסכמה כללית ועוד.
האם אימון עסקי יכול לעזור לך?
רק מנהלים המגלים גמישות הם אלו היכולים לעבור בלוליינות אמיתית בין גישה לגישה, הכל בהתאם לנסיבות ולנדרש.
לכל מנהל קיימת העדפה טבעית לסגנון ניהולי זה או אחר, אך על- מנת להצליח כמנהיג, יש ללמוד גם את שאר הסגנונות.
מנהלים שעוברים אימון עסקי יכול בקלות רבה יותר לזהות את נקודות החוזק והחולשות של העובדים,ולבצע החלטות בריאות יותר.
אחת המיומנויות באימון עסקי הן, יצירת דיאלוג אשר מורכב מסדרות של שאלות שהמנהל מציג בפני עובדי במקום להנחית עליהם הוראות. בדרך זו, לומד המנהל כיצד לא לאפשר לכל העובדים להציף אותו בבעיות, אלא למצוא את הפתרונות בכוחות עצמם.
באופן הזה יורד מהמנהל עומס רב ונוצר זמן פנוי רב יותר שמיועד לפתרון בעיות רציניות והרות גורל.
גישה כזו של פעולה גורמת בעקיפין לעובדים להאמין יותר ביכולותיהם מה שלבטח ישביח את העבודה.
כעת אציג לפניכם מודל אחד של דיאלוג הלקוח מתוך אימון העסקי שבין עובד למנהל!
עובד: אני לא בטוח כיצד להתחיל ולכתוב את הדוח שבקשת
מנהל: על מה חשבת עד כה?
עובד: שאני צריך להתחיל עם איזושהי הקדמה.
מנהל: זה נשמע לי נכון, מה עוד יכול להיות מועיל בדו"ח?
עובד: שאפרט על המיזם הכולל והעלויות הכלולות בו.
מנהל: משהו נוסף?
עובד: אני מאמין שזה הכול לעת עתה.
מנהל: מצוין! גש לעבודה.
בוודאי שמתם לב כיצד, ממצב של חוסר אונים, בלבול ואולי פחד, נפתרה בעיה באמצעות שתי שאלות בלבד. התהליך היה חיובי, פשוט וארך זמן קצר ביותר.
אימון עסקי מתרגל את המנהל ליצור דיאלוגים קצרים וממוקדים עם עובדיו מבלי להיכנס למצבים של ויכוחים מיותרים ובזבוז זמן על פענוח הבעיה.
כאשר אחד מאנשי הצוות מגיע למנהל עם בעיה, ישנה הזדמנות מושלמת להפעיל את מודל השאלות מבלי להיכנע לפיתוי לתת את הפתרון כצורה של הנחתת פקודות.
האימון העסקי מהווה מסגרת וליווי צמוד לאורך תהליכי בניה או שיקום של עסקים וחברות.